Snehdeep Osho Vision

 तलवार बुरे आदमी के हाथ में ही दी जा सकती है। और तलवार अक्सर बुरे आदमी के हाथ में होती है। और भला आदमी तलवार छोड़ देता है और बुरा आदमी तलवार उठा लेता है। इसलिए भला आदमी बुराई को करवाने का कारण बन जाता है। जगत में जब चुनाव करना पड़ता है, तो विकल्प ऐसा नहीं होता कि यह अच्छा है और यह बुरा है। विकल्प ऐसा होता है कि यह कम बुरा है, यह ज्यादा बुरा है। जीवन में सब चुनाव ऐसे ही हैं। यहां ऐसा नहीं है कि यह अमृत है और यह

जहर है। यहां ऐसा है कि यह कम जहर है और यह ज्यादा जहर है। कम जहर को चुनना पड़ता है। यही अमृत का चुनाव है।

मोहम्मद और कृष्ण उस कम जहर को चुनते हैं। परिस्थितियां उनकी भिन्न हैं।

मेरी दृष्टि में गीता से ज्यादा युद्ध के लिए प्रेरणा देने वाली और कोई धर्म-पुस्तक जगत में नहीं है।

लेकिन इसका कारण यह नहीं है कि ये पुरुष-चित्त हैं। इसका कारण, इसका कारण यह है कि चित्त तो बिलकुल स्त्रैण हैं, बहुत

रिसेप्टिव है, बहुत ग्राहक हैं, लेकिन जिस स्थिति में ये खड़े हैं, उस स्थिति में इनका ग्रहणशील चित्त परमात्मा को पूरी तरह ग्रहण करके जो कहता है, उसी को करने में ये संलग्न हो जाते हैं।

यह मोहम्मद की तलवार परमात्मा के लिए उठी तलवार है। एग्रेसिव मोहम्मद बिलकुल नहीं हैं ,आक्रामक बिलकुल नहीं हैं। लेकिन

इसका यह मतलब नहीं है कि मोहम्मद के पीछे आक्रामक लोग इकट्ठे नहीं हुए । लेकिन पीछे इकट्ठे होने वालों की जिम्मेदारी 

मोहम्मद पर नहीं जाती, किसी पर भी नहीं जाती।

महावीर जितना साहस का आदमी खोजना मुश्किल है। लेकिन कोई सोेच भी नहीं सकता था कि महावीर के पीछे कमजोर और कायर

इकट्ठे हो जाएंगे। वे इकट्ठे हुए । ‍क्योंकि उनको आड़ मिल गई। जीवन बड़ा अजीब है। महावीर ने अहिंसा की बात की और महावीर ने कहा, अहिंसा को वही उपलब्ध हो सकता है, जिसके चित्त में भय बिलकुल नहीं रहा। लेकिन भयभीत आदमी ने सोेचा कि अहिंसा अच्छा धर्म है, इसमें कोई किसी को मारता-पीटता नहीं। न ही हम किसी को मारेंगे, न कोई हमें मारेगा। वह जो भयभीत आदमी था, उसको अहिंसा परम धर्म मालूम पड़ा। इसलिए नहीं कि अहिंसा परम धर्म था, बल्कि इसलिए कि उसके भय को लगा कि अगर सारी दुनियां अहिंसा मान ले, तो बड़ी निर्भयता से रहने का मजा आ जाए । तो जितने भयभीत आदमी थे, वे महावीर के पीछे इकट्ठे हो गए ।


"ओशो ताओ उपनिषद"

The sword can be given only in the hands of the evil man.  And the sword is often in the hands of the bad guy.  And the good man leaves the sword and the bad man takes the sword.  Therefore a good man becomes a reason for causing evil.  When elections have to be made in the world, the alternative is not that it is good and it is bad.  The alternative is that it is less bad, it is more bad.  All elections in life are like this.  Here it is not that it is nectar and it

 Is poison.  Here it is that it is less poison and it is more poison.  Less poison has to be chosen.  This is the choice of nectar.

 Mohammad and Krishna choose that lesser poison.  Their circumstances are different.

 In my view, there is no religion book more motivating for war than Gita.

 But the reason is not that they are male-minded.  The reason for this is that the mind is absolutely feminine, very

 It is receptive, there are many customers, but in the situation in which they are standing, in that case they become fully receptive to the receptive mind of God and they engage in doing what they say.

 This is the sword of Mohammed, a sword for the divine.  Aggressive Mohammed is not at all, not aggressive at all.  but

 This does not mean that aggressive people did not gather behind Mohammed.  But the responsibility of those gathered behind

 Does not go to Mohammed, does not go to anyone.

 It is difficult to find a man of courage like Mahavira.  But no one could even think that Mahavir was weak and cowardly behind

 Will be assembled  They gathered.  Because they got barricade.  Life is very strange.  Mahavir spoke of non-violence and Mahavir said, that non-violence can be available only, in which there is no fear in mind.  But the frightened man thought that non-violence is a good religion, no one beats or beats anyone in it.  Neither will we kill anyone, nor will anyone kill us.  The fearful man, he found non-violence the ultimate religion.  Not because non-violence was the ultimate religion, but because his fear was that if the whole world accepts non-violence, it would be fun to live fearlessly.  So all the frightened men gathered behind Mahavira.


 "Osho Tao Upanishad"



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